Friday, May 8, 2009

Lelaki disebalik topi

Sabtu lepas, aku n along, rumate ku ke Melaka.. ade hal yg perlu dia settlekan.. dh lame x g Melaka, so ak xkn lpaskan peluang berjln2 kt sekitar Melaka tue.. Then along bwk aku g Jonker Walk.. tmpt yg sememangnyer sesak dgn owg ramai.. tgh2 berjalan.. ktorg terserempak dgn seorg hamba Allah ni tgh berjalan bertentangan ktorg.. dia jln menunduk..menyembunyikn muke die disebalik topi yg dipakai..ble berselisih dgn die, aku agak terkejut bile tgk mukenyer….hurmm…mungkin kate2 aku ni agak jahat n xsopan.. tp, die mmg hodoh..wajahnye agak teruk.. Ya Allah..bsarnyer dugaan dia.. Aku toleh ke blakang.. pndg die berjalan di tgh org ramai.. melihatkan wajah die, aku xpasti adakah btol die seorg lelaki..tp, mlihatkan bentuk fizikal die yg agak tegap, aku rase die mmg seorang lelaki..siapa dia? Ape yg terjadi pd dia sbnrnye? Muke dia hbis terbakar.. hilang bentuk hidung..mulut..kulit die.. ak tau die prasan bile aku pndg die..smpai sekarang aku terigt2 wajah lelaki tu..aku xtau mcm mne wajah sbnr die..bangsa die.. melayu ker? Cina ker?

Allah takkan uji hambanyer kalo dia tahu hambanya itu xdpt hadapi dugaan yg diberikan.. pasti lelaki itu seorang yg kuat..tabah..aku kagum dgn lelaki tu.. dia tetap boleh berjalan di khalayak ramai..xpeduli dgn pndangan org.. kalo bnda yg same terjd pd diriku, msti aku akan terkurung di bilik sepnjang hidup.. aku terfikirkan mereka yg cacat..yg kudung kaki..tangan..mmg sedih..tp, mrk tetap bley mendongak..mengangkat muke melihat org lain..tp laki tu? W’pun dia ade kaki utk bergerak, tgn utk memegang..tp mungkin sepanjang hayatnyer, dia berselindung disebalik topi yg dipakai..jln tunduk ke lantai.. Besenyer, pandangan pertama org adalah kt muke kte..hurmm…

Aku bersyukur krn dianugerahkn fizikal yg sempurna…tiada cacat cela.. w’pun mate ku x segalak Aishwarya Rai, hidung ku x semancung Penelope Cruz n mulut ku x seseksi Angelina Jolie..tp, aku ttp bersyukur.. sbb, rmai lg org yg krg bernasib baik dri kite.. Pasti ade hikmahnya knape lelaki tu jd begitu..ia memberi kesedaran kpd org lain yg melihat..



The best coconut shake ever..







Aku hanya mampu berdoa, semoga Allah memberkati hidup lelaki itu..memberikan die kekuatan utk mengharungi hidupnye..Amin

0 comments: