Wednesday, July 22, 2009

Influenza A H1N1!!

ADAKAH ANDA??
----> Demam, Sakit tekak, Sakit badan, Hilang selera makan, Sakit kepala??
----> Pulang dari negara yg disyaki dilanda H1N1??
----> Berhubung secara langsung dgn pesakit H1N1??
SILA DAPATKAN RAWATAN SEGERA!

Notis ni ade kat mane2 ceruk pown di UiTM Shah Alam.. Mula2, ak x terlalu pndg serius psl H1N1..Tp, bile UiTM Lendu dah ditutup seminggu, aku dah mula cemas...huhu...sekarang, diikuti pulak dgn UiTM Perak dan UiTM Permatang Pauh....aduhh.... takotnyerrr....

Housemate aku kesemuanyer demam...berturut2 pulak... aku?? baru jer elok dari demam....disebabkan tkot dgn H1N1, ak yg sgt xsuke dgn klinik terpaksa lar pksa diri utk ke klinik...huhu...1st day demam, aku ke klinik mlm tue...ble check, suhu aku dah normal...may be sbb ak da telan panadol n bshkan badan aku yg panas nie.... lega sgt...

Esoknyer pulak....aku dikejutkn dgn sms housemate aku...
"Ezy, dak classmate aku suspek H1N1!! Die balik..kene kuarantin....!!"
What?? giler cuak...ak demam lpas housemate ak ni demam... kalo die kene jangkit, mgkn aku pn kene.....wwaaaaaa......!!!!! tidak!!!
So, ktowg bersama sowg g kwn yg demam jugak g Klinik Kesihatan UiTM...
Hasilnyer, housemate ak dah ok...ak plak, suhu dh naik balik...adoi..smlm dah ok dah... yg sowg g kene tahan sbb denggi! aduh....sian die...hurmmm....

Skrg nie...wabak H1N1 mmg menakutkn sume owg... most of student kampus aku kene batuk2..demam..selsema...ak sgt lega sbb kene demam selsema biasa jer... buktinyer?? msti lar ade beza H1N1 dgn demam selsema biasa...

H1N1 -->> suhu melebihi 38C..
Demam biasa -->> krg dari 38C
(aku plak 37.6C...W'pun sipi, tp tetap xtinggi..)

H1N1 -->> xselesema/ringan
Demam biasa -->> selsema teruk
(aku giler terok kene selsema)

H1N1 -->> letih lesu..berterusan hingga 2-3 hari
Demam biasa -->> ringan
(aku aktif jer..wakaka....)

Tu jer yg aku igt....yg lain2 dah xigt...huhu....

3 comments:

happiness said...

alhamdulillah...
bgus r x de paper...

kat uitm sgmt pun mle2 masuk dah demam...
tapi x derla smpai disyaki...
demam biase jer...
kwn2 lak y demam...
jangkit aku kot...
kikiki....

amirul_rafiq said...

syukur la ko tak pape! risau giler aku (tak pasal2 nak concern habez/??)

ezy yan said...

oooooo mrul...
ko concern dgn aku ker??
hwa3....terharunyer....kui3