Monday, February 16, 2009

Pelancaran Siswa Bestari

Pada 16/2 telah diadakan Majlis Pelancaran Usahawan Muda Tunas Bestari, Didik Bestari dan Siswa Bestari di PERSADA, Johor anjuran Johor Corporation (J-Corp)....Program ini ditubuhkan bertujuan untuk memupuk budaya usahawan di kalangan pelajar dan mahasiswa.

Siswa Bistari :: Mahasiswa
Tunas Bistari :: Pelajar sekolah menengah
Didik Bistari :: Pelajar sekolah rendah


Johor International Convention Centre...1st time aku masuk PERSADA Johor... Agak excited jugak la...huhu

Majlis Pelancaran.... agak sedih sbb duduk di belakang...xnmpak...


Tan Sri Ali Hashim (CEO Johor Corporation) merasmikan majlis pelancaran...
Pertama kali aku berjumpa dgn Tan Sri..sblm ni hanya tgk kat gambar shj... Aku kagum dgn Tan Sri yg mmg inginkan bangsa melayu kita maju dlm bisnes...

"Rasulullah sendiri bersabda..9/10 sumber rezeki adalah dari bisnes..Kalau kita lihat apa yg berlaku di Palestin skrg..umat Islam mmg diwajibkan berjihad mempertahankan Islam...jadi, kita mesti jadi kaya utk membantu mereka yg ditindas di sana.. Bukan hanya memboikot sana sini...Jadi, kita perlu berjihad dalam bisnes"

Lebih kurang begitulah kata-kata Tan Sri yg aku ingat...Tan Sri ada juga menyebut tentang game Monopoli dan Catur Bestari (game board keluaran J-Corp)..

"Saya kurang setuju dgn game Monopoli..sbb game tu mengajar pemain utk memonopoli semua harta.. Keluar jail...bolot harta...lepas tu masuk jail balik...Seperti apa yg berlaku di Palestin dan negara Islam lain yg ditindas, Israel memerangi mereka sebab nak monopoli minyak..jadi mereka nak hancurkan orang Islam... Catur Bestari memupuk budaya bisnes yg benar..dari makan gaji, kita perlu ke Tijarah.. dan akhirnya ke Jihad bisnes...."

Memang betul...aku pernah try main Catur Bestari.. dari makan gaji nak ke Tijarah, semua pemain kena bekerjasama...jadi, semua pemain akan berjaya masuk Tijarah.. Mase aku main dulu, ktorang para pemain mmg xbekerjasama..masing2 main syok sendiri..nak lepaskan diri sendiri jer...akhirnya, xde sorg pn dpt ke Tijarah..huhu..harap2 lepas ni berpeluang nak main lagi... Tan Sri ada juga menyebut ttg KFC di seluruh Malaysia yg telah diambil alih...

"Alhamdulillah...kita telah mengambil alih KFC di seluruh Malaysia... Itu impian kami... dan sekarang saya berharap pelajar2 dan mahasiswa2 di depan saya ini akan mengambil alih KFC di Amerika pula..."

Wah...InshaAllah, Tan Sri...Amin...mudah-mudahan....

Tan Sri Ali Hashim bersama CEO KFC Holdings..


Seronok berjumpa sahabat lama...hahaha... Nadia ni dulu exco dlm kelab yg sama dgn aku di UiTM sem lps.. skrg dia praktikal di J-Corp...Aku tny, best x praktikal? Dia jwb, best tp penat...byk keje... Hurmmm...bese la tue....


View dewan dari blakang... Mmg luas...


Siswa Bestari UiTM Johor...Aku start join kelab ni mase sem 3... Byk yg aku pelajari ttg bisnes dari xtvt yg dianjurkan oleh J-Corp...


Makan di bilik VIP... mmg rezeki kitorg... Sbnrnye tiap student yg hadir dpt pizza hut free.. tp disebabkan lmbat, so aku n 2 org mmber lg xdpt la... punyerla sedih...xde rezeki la katekan.... Then, bile nak balik terserempak dgn En.Jamal (J-Corp). Dia srh ktorg ikut dia... Aku pn xtau ikut ke mana...rupe2 nyer dia srh ktorg mkn kt bilik VIP... Pergh....mmg seronok la... hahaha... ade juga rezki ktorg....thanks En Jamal...
Ktorang berangkat pulang pada pukul 4.30ptg..(lebih krg) Sem ni J-Corp ade wat kursus lagi... Aku msti la nak join..tido hotel ma....huhu...
#Tahniah kpd SEK.MEN.TEKNIK SEGAMAT kerana memenangi Anugerah syarikat terbaik di seluruh negara...Aku ade tgk produk diorang...mmg bagus... Tahniah lagi sekali...

1 comments:

Hangat Kini said...

o0o0o..time ak ni dulu...ak ad kt situ..emm..bkn nk kate pe la..segamat tu,dia amik produk taun lps yg mng kbsaan..ak g kbsaan masa tuh..bulat2 dia tiru..huh..ak agk terkilan...
(syahmi-it.blogspot.com)